Dell Visor VRP100 WMR vs Oculus Rift CV1 - ocena użytkownika

jakiś czas temu nabyłem oculus rift cv1 - zestaw bogaty - kontrolery, 2 czujniki ruchu i gogle.

temat vr był mi kompletnie nieznany, kiedyś w latach 90 miałem na głowie kask VR i grę magic carpet, to była trauma, gorąco i pikseloza.

po latach pojawiły się rozwiązania konsumenckie, które wydały się ciekawe.

Wiedziony bełkotem marketingowym nie patrząc na lewo i prawo, więdząc wyłącznie o istnieniu HTC vive i Oculus rift, ze względu na cenę wybrałem ten drugi zestaw.



Pierwsze użycie i szok, jaki wypas. Szał opadł, trochę wody w rzece upłyneło i pojawił się na rynku dell w cenie mocno atrakcyjnej.

W necie na temat MWR informacji jak na lekarstwo. Jako że mam obie platformy, postanowiłem je porównać. Nie ukrywam że Dell kupiłem ze względu na większą rozdzielczość, a jak cię to przełożyło na jakość obrazu za chwilę. Nie będę tu przytaczał parametrów technicznych obu konstrukcji, porównam je tak jak ja to widzę użytkownik, a nie tester. dodam, że jestem w miarę zaawansowanym użytkownikiem, lubię foto i dobre szkła klasy eL.



skala ocen od 1 do 10



Oprogramowanie:

Oculus to jest perełka, majstersztyk 10 punktów

WMR można powiedzieć jedno - jest, niewygodne, nieintuicyjne, nieładne, oculus niszczy softem WMR - daje 1 punkt bo jest, obsługa softu WMR to masochizm w porównaniu do oculusa. Jednak aplikacja do konfiguracji MWR to duży plus. Łatwo ustawić wysokość podłogi w grze.



Ilość oprogramowania

Oculus jest długo na rynku i posiada duże wsparcie, softu bez liku 10 punktow

WMR niby dużo, bo można odpalać z oculusa, ale… nie wszystko działa, szczególnie mapowanie kontrolera o którym później

Na obu działa steam



Jakość gogli

Mi oculus lepiej leży. Lepiej się trzyma głowy, a wnętrze jest wyścielone materialem, który absorbuje światło - jak w osłonach przeciwsłonecznych w obiektywach klasy eL, duże możliwości regulacji pasków, jednak dla mojego dzieciaka (5 lat) rzep był zbyt krótki - 8 punktów

dell wygląda fajnie, odchylany ekran, śruba z tyłu, ale jakość wykonania tragedia. niby łatwo ustawić, ale efekt na oculusie dopasowania lepszy -6 punktów, po czasie stosowania dodatkowy punkt dla della, nie trzeba z głowy zdejmować, żeby odchylić ekran i widzieć real, podwyższam do 7 punktów



Słuchawki

oculus ma - super rozwiązanie, słuchawki dobrej jakości - 5 punktów, bo mogły być lepsze

dell brak - 1 punkt, i tu jeszcze jedna wada, jak zakłada się słuchawki z pałąkiem to trzeba się trochę pomęczyć z odpowienim ustawieniem tej śruby na dellu. ja mam słuchawki bez kabla, ale z kablem to sobie nie wyobrażam - chyba że bym go skracał, dell ma złącze w okularach na słuchawki



jakość obrazu i tu jest ciekawie

Oculus - potężny kontrast, super kolory, w mojej ocenie optymalna jasność, ale god rays, no i widać door effect, soczewki ostre w pełnym zakresie nawet na brzegach, a nie tylko w centrum,tekst można czytać ale nie jest to przyjemne. Filmy 3d z lektorem fajnie się ogląda, z napisami 2d jest w miarę komfortowe, w 3d napisy są zniekształcone przez door effect - moja punktacja 6 punktów



Dell - wysoka rozdzielczość brak good rays, mały door effect, ale… soczewki to jakaś tragedia. w centrum lux, ale bardzo szybko pojawia się mydło, na brzegach to już jest taka aberacja chromatyczna, że nic nie widać, jedna tęcza, denerwuje to trochę bo to widać. w grach może mniej bo się dąży za celem - centrum ekranu. napisy dobrze się czyta, w filmach 2d jest b. dobrze, w 3d jest lepiej niż w oculusie. - daje 6 punktów, dałbym 8 gdyby soczewki nie były ze śmietnika, może pojawią się kiedyś jakieś mody w tym zakresie, jakość obrazu spada, można powiedzieć że jedynie 40% obrazu jest super ostre, potem następuje spadek ostrości w kierunku brzegów. Jednak przy zabawie nie widać tego, punkt zainteresowania mamy w 90% w centrum. Na doom vr, absolutnie nie widziałem mydlanych brzegów. (ustawianie rozstawy oczu wolę w oculus, w dellu nie ustawiałem, co okazało się błędem,dlatego też ciut wyedytowałem, bo po dłuższym obcowaniu z dell-em okazało się że z jakością soczewek nie jest tak tragicznie, ale nie rozumiem, czemu nie poprosili np inżyniera z Sigmy o zrobienie czegoś rewelacyjnego w tym zakresie. pulpit wygląda lepiej na dellu, to zasługa rozdzielczości.



jakość soczewek powoduje to że jest kłopot z odpowiednim ustawieniem gogli, na wprost jakość ok, a jak spojrzę w dół lub w bok to mydło



wrażenia z gry - na podstawie batman vr - bardzo subiektywne - oculus 10, dell 5

czemu tak, kontrast oculusa i kolory rozwalają della. naprawdę różnica jest kolosalna.



efekt lornetki - oculus bardzo przyjemny, nie przeszkadza, szeroki kąt widzenia, bo soczewki dobre - 8 punktów (bo brzegi nie są idealne)

dell - obraz jak w masce do pływania, przedziwny, jak miałeś oculusa to wygląda to dziwacznie - 6 punktów, bo przez jakość soczewek jest niby 110 stopni, a faktycznie będzie pewnie 90



jakość materiałów - oculus bez pytań mercedes - 10 punktów

dell - plastik niby ok, ale jak śmierdzi… jak jest nowy… teraz torchę mniej można dać 9 punktów (ten zapach szybko wietrzeje, po dniu już nie czuć)



kontrolery

oculus - rewela, zamykasz oczy i wiesz gdzie co jest, palce same trafiaja, super wygodne i precyzyjne - 10 punktów

dell - masakra, szok kto to projektował? jakie ten ktoś miał dłonie? makabrycznie niewygodne, fatalne rozmieszczenie przycisków , chyba patyk jest bardziej ergonomiczny ale działają dobrze - 5 punktów



wrażenia w grze - batman - nie ta gra, na dellu, kurcze gra jest zabita.

ARCHANGEL - na oculusie oj dynamicznie się gra, na dellu zmiana broni to porażka jest. (odkryłem soft do rekonfigurowania przycisków i jest już ok)



mapowanie kontrolerów, to co na oculusie robiło sie joyem, na dellu robi się tym kółkiem dotykowym, które działa jak chce (w htc nie ma joya, w oculus tego macadła)

umieszczenie spustu na dellu to jakaś pomyłka, jak trzymam oculusa i gram w strzelankę to spust jest umieszczony jak w broni, a w dellu - kurde gdzie on jest… (przyzwyczaiłem się po tygodniu)



śledzenie

oculus - zero problemów - 10 punktów

dell - nie zauważyłem problemów, jest ok - 10 punktów



waga kontrolerów

krótko oculus 10 punktów (1 bateria aa)

dell 8 punktów (2 baterie aa)



jakość materiałów

oculus - 10 - tyle na temat

dell - hmm wygląda jakby dobrej jakości plastik ktoś pomieszał ze starym zderzakiem z opla - 7 punktów, jest niby ok, ale plastik nie jest fajny



konfiguracja

dell - prościzna - 10 punktów

oculus - tu jest gorzej bo te dyszle i trzeba ustawiać swoją wysokość względem podłogi 5, nie podobało mi się to, nie mogą stać zbyt blisko siebie. Mam biurko 100cm i musiałem się przenieść do salonu, bo zbyt blisko stały.



kopletność zestawu:

oculus jest wszystko - 10

dell jest połowa - brak BT, brak słuchawek - 5 punktów



cena

dell dużo tańszy - 10 puntów

oculus - 5 punktów bo x2 droższy, ale zaraz



słuchawki do della to pewnie z 50zł i do tego BT też jakieś 30zł, jak dla mnie to jest żenujące, że nie dali BT



długość kabla do gogli - oculus ma dłuższy, na oko o 1 metr, dla mnie ważne



mobilność

MWR 10

oculus ze względu na pałki - 5 punktów



i teraz mega subiektywnie, jak kupowałbym gogle vr wyłącznie do gier to wybrałbym oculsa, wrażenia z gry są dużo na plus dla oculusa, oled robi robotę, kontrast i kolory, mam wrażenie że jasność jest też większa jednak,



oglądanie filmów - w 3d lepszy dell, w 2d nie ma znaczenia. różnica nie jest kolosalna. czytane internetu dell lepszy, ale w centrum kadru, jak gałka oczna idzie na lewo, to mam wrażenie że mam +5 dioptri, astygmatyzm i bóg wie co jeszcze.



a żeby nie było tak różowo to faktycznie na dellu dobrze się czyta internet, ale przewijanie strony www to jest jakaś makabra, ten gładzik na kontrolerze to ze śmietnika wyjęli i to chyba ambasady pewnego mocarstwa, również skakanie po katalogach. (po tygodniu opanowałem - jestem już prawie emerytem, młodzi co macają ekrany w telefonach, będzie im łatwiej)



aplikacje z oculusa chodzą na dellu, ale mapowanie klawiszy… dobrze że mam pada od ps3 - można oculusa odszukać. w mojej ocenie pad od ps3 jest lepszy niż ten szajs od della MVR.



jak nie masz 500zł więcej to bierz della, ale jak 500zł nie spowoduje głodu w twojej rodzinie to bierz oculusa. chyba, że chcesz się pobawić w VR i taktujesz to jak weekendową zabawkę to bierz della. jak jesteś PRO to buduj coś sam, bo ani dell ani oculus nie da 100% satysfakcji.



po tygodniu zabawy dellem pojawił się plus dla kontrolerów i to duży

one mają trakpada i joya więc łączą oculusa i htc w jedno, a to oznacza że można na dellu ogrywać wszystkie tytuły - pełna zgodność kontrolera z HTC i oculusem

Pograłem na dellu w doom vr i postanowiłem zobaczyć jak to śmiga na oculus i tu kiszka, taka gra nie śmiga na oculusie!!! a remapowanie klawiszy to droga przez mękę - do tej pory nie udało mi się tego uruchomić. W poradniku do oculusa nawet piszą, że jak odpalisz soft i pojawi się na ekranie wielkie H, to jesteś w mniejszości.



Dość mocno oplułem dell-a, jednak ktoś kto przechodzi z pada ps3 na xbox też będzie pluć. Z czasem przyzwyczaiłem się do systemu MWR pad. Śledzenie wbrew moim obawom działa bardzo dobrze w MWR. Nie udało mi się tego systemu pokonać, a robiłem różne cuda. jedynie brak światła powodował utratę trakingu, ale lampa 25W na 20m2 pokój załatwia temat.



Della woli mój 6 letni synek, ja mam kwadratowy łeb i ciężko mi czapkę dopasować pewnie dlatego dell mi nie leży, dell pasuje na małą głowę, a oculus preferuje ciut większe czaszki. (rozmiar minimalny della jest mniejszy)



Wybór między systemami jest trudny, każdy ma jakieś wady. Oculus to rozdzielczość, a dell to taki starter pak do zabawy VR,średniak, niby ma wszystko ,ale chało by się mercedesa.

Nie ukrywam że marzy mi się samsung ale nie ma na eu dystrybucji, a jak będzie to pewnie kosztować będzie tyle ile moje auto.



jednym słowem warto kupić della, hp, oculusa czy cokolwiek innego, wrażenie VR jest niepowtarzalne. Zabawa to zupełnie inny wymiar rozrywki. Gra na monitorze czy tv 50" się chowa. Pojawia się dużo nowych tytułów i śmiem twierdzić, że po pojawieniu się MVR będzie ich dużo więcej.



Dla mnie niepodważalną zaletą MVR jest jego mobilność - zero patyków, prostota użytkowania. Masz mały pokój luz możesz grać na kanapie, w kuchni, łóżku, na leżąco, na głowie itp. W oculusie niestety nie. To co miało być wadą MVR czyli te kamerki i traking kontrolerów jest dużą zaletą.

No i podłączenie della i odpalenie to góra 5 minut. MsW 10 robi wszystko sam, a oculus tu nie jest tak intuicyjny. jednak domek WMR to jest tragedia wizualna w porównaniu do oculusa. Jak znam życie to zaraz pojawi się mod dla MVR-a, bo jak Ms sprzęt uwolnił to pewnie zaraz soft też będzie Open Source.



jednym słowem chciałoby się więcej tak z 4k na oko i nie na małym wyświetlaczu, ale takim z 3,5" na oko, co umożliwiło by danie soczewek pozbawionych wad, do tego AMOLED lub OLED, kamerkę w goglach do rejestrowania rzeczywistości przed użytkownikiem (htc chyba ma) do tego jakieś tytuły gierek to wspierające, fajnie było by mieszać real z VR, z punktu widzenia technologii nie jest to problem. Ten kto miał PS3 i wonderbook wie że to jest super sprawa. Można by robić gry z dedykowanymi przedmiotami, manetkami o efektach nie wspominając.



Co do wrażeń z batmana, to jest to ciekawe, wada optyczna oculusa - czyli good rays dodała temu tytułowi na atrakcyjności - w mojej opinii. pewnie dlatego mi się bardziej na oculusie podobał.



VR oculusa cv1, MWR , czy HTC to w mojej opinii pierwsza generacja, którą warto kupić. Mam jedynie nadzieje, że powolne konsole nie zabiją rozwiązania od Ms, coś czuje że MVR zaraz pojawi się dla xklocka, z rozdziałką jak sony vr, lub będzie dodawany do xklocka następnej generacji.



co by nie mówić, w mojej ocenie za progres w tej technologii (popularyzacja) należy podziękować sony.



reasumując myślę że MVR umożliwi odpalenie wszystkich gier, ze względu na kontroler posiadający joya i traking, ale to wprzyszłości, bo moderzy muszą wykonać jeszcze trochę pracy. jednak soft do mapowania klawiszy, fix itp już jest. No i MWR obsługuje - STEAM, OCULUS i MWR, czyli wszystkie systemy VR



[color=green]//Przeniosłem temat i poprawiłem nieco wygląd tytułu tematu :wink:

//Remlas

Ciekawe co mają powiedzieć posiadacze psvr, bo w mojej ocenie psvr jest gorsze od WMR :slight_smile: Dobrze ze miałem wcześniej gogle sony i nigdy Oculusa , bo moje odczucia w użytkowanie WMR od HP są jak najbardziej pozytywne. Kiedyś się pomyśli nad zmianą, a na razie pochulam na tych.

zmiana nie ma sensu. ale kontrolerty WMR to jakaś pomyłka jest, jak miałeś pałki sony to moga się wydwać komfortowe, ale oculus to jest bajka

Może kiedyś wprowadza ulepszony model, wszystko zależy od polularnosci i sprzedaży gogli. Ja trzymam kciuki za technogie vr :wink:

sam projekt tych kontrolerów należało na wejściu wyrzucić do śmietnika i w nim nie grzebać, a inżyniera który to zaproponował zesłać na banicje. kto to projektował? (WMR) palce trzeba mieć metrowe, a dokładność klawiszy jest mała. a środowisko ms - wstyd!!! jak można było coś takiego ulepić, absolutnie nie funkcjonalne - co to ma być? obrazy na ścianach? home oculusa to jest to.



w mojej ocenie jako użytkownika VR, obraz jest ważny, ale jakość kontrolerów jest kluczowa. w oculusie mam wrażenie że się zagłębiam w świecie, jest bardzo sugestywnie, a tymi WMR to mam wrażenie jak bym w ręku trzymał młotek, którym mam nawlec igłę.



jakość soczewek w WMR to też inny temat. słabe wyczernienie wnętrza, powoduje bliki.



VR to jest bajer i nawet z tymi wadami warto to kupić, jednak w mojej ocenie oculus do gier jest lepszy, w wmr w kilku grach jest dziwny efekt doładowywania a w oculus tego nie było, kontroler też bywa źle zmapowany w kilku tytułach.



oculusem się już pobawiłem, teraz pomęczę inną platformę. oculus działa jak konsola, zakładasz na głowę i działa.



wie może ktoś jak można zmienić przypisanie klawiszy?



[size=85][color=green]Dodano po 10 godzinach 36 minutach 38 sekundach:[/size]

nie wiem czemu to się znajduje w dziele o samsungu.

spójrzmy na vr od sony - nie miałem go na głowie bo na mojej prowincji u idiotów ciągle urządzenie jest zepsute, ale mam mova od ps3, jednak sukupie się na cenie tego urządzenia - odnośnie jakości niech się wypowie kolega który to miał.

cena na popularnym serwisie to:

koło 1600zł za pełen zestaw - tzn kask, kamera i kontrolery, jako że kontrolery posiadam, to absolutnie nie mam pojęcia jak one mają działać w środowisku VR??? kto to wymyslił, jak do systemu move w ps3 sprawdzały się idealnie, jak pad od sony jest rewelacyjnie ergonomiczny, ale ten kawałek plastiku o kształcie patyka, nie wiem jak ma się sprawdzić w grach VR???

np w ARCHANGEL gdzie się steruje mechem.

Mech sterowany patykiem … sterowanie oculusem jest bajeczka, systemem MVR może być, tylko trzeba klawiszologie poprzestawiać, bo jest głupio rozłożona, ale patykiem z gumową kulką sterować mechem… sam uchwyt tej manetki jest nędzny. uchwyt oculusa jest bajeczka, dłoń sama się układa, intuicyjnie palce trafiają tam gdzie mają być. w MVR mam jeden palec za krótki o 2cm żeby było wygodnie, ale o intuicji trudno mówić. klawisz chwytania w mvr to ja nie wiem kto projektował. ale jak to robić za pomocą pałki, jak spust jeszcze OK, tak jak ścisnąć dłoń??? nie wiem? jak coś chwycić. chwytanie w mvr to pomyłka, w oculusie ma się wrażenie faktycznego zaciskania dłoni.



wracając do cen - sony 1600zł, oculus 2000zł, mvr 1200zł (dell), wniosek się sam ciśnie na usta.

jednak co by nie mówić i pisać to dzięki sony mamy rozwój tej technologii, bo nic innego jak branża rozrywkowa nie pcha tego do przodu. zdziwiony jestem że podobnie jak z VHS, że inna branża tego nie promuje.

ciekawostka, jak jest ciemno to kontrolery della nie chodzą (ale wystarczy świeczka i już chodzą), a oculusa zakłóca sygnał z pilota rtv (bawię się w salonie i jak żona zmieniała program w tv no były ścinki na manetkach)



w sumie z tym dellem to ciekawe bo to podobno kamerki podczerwieni są i światło nie powinno mieć znaczenia…

a nazwa WMR jest myląca nie miksuje realu i VR, nie ma możliwości “kamerowania” kamerkami w hedsecie

potestowałem dłużej i tak, jakość obrazu dell - dokładność czcionek na duży plus, jak się ogarnie jest lepiej. sprzęt porównywalny z oculusem. naprawdę trudno mi wskazać zwycięzcę. Myślę że dell jest rozsądnym zakupem. porównywalne zabawki jedna i druga okazuje się że ma wady.

“jak się ogarnie jest lepiej” - co masz namyśli, próbowałem z każdej strony, czy jest jakaś możliwość regulacji rozstawu tych soczewek w dell-u i nic, znalazłeś jakiś sposób ?

kupiłem tego della visor na allegro za niecałe 1200, jako drugi sprzęt do pogrania w sieci z synem, ale ustawienie wygodnie samego hełmu na głowie a później dopasowanie aby obraz był w miarę ostry + prześwity światła to jakaś tragedia , syn gra na oculusie ja się męczę na tym. Jedyny plus jaki widzę to łatwość konfiguracji i to , że można go uruchomić na słabszym sprzęcie, np. laptopie hp omen, który jest 2 kompem w domu, ale porównanie jakości z oculusem przegrywa pod każdym względem, zwłaszcza obrazu, samych odczuć, kontrolerów i ich śledzenia. Jako 2 sprzęt w chacie do pogrania od czasu do czasu w sieci spoko, jako podstawowy, zdecydowanie lepiej dołożyć do oculusa, którego można dostać już za 1800. Tak apropo konfiguracji i mobilności, to ciesz się , że nie miałeś do czynienia z HTC Vive , przy nim Oculus to bułka z masłem.

no ja go też kupiłem na allegrosach na próbę, bo skusiła mnie większa rozdziałka. dell w swojej cenie nie jest zły, jak nie masz porównania do oculusa. rozstaw soczewek reguluje się w sofcie od ms, ale jak to działa nie wiem. no ja ustawieniem na głowie też się trochę mocowałem, ale znalazłem optymalne położenie. na oculusie też chwilę szukałem optiumum dla tych pasków. dell pasuje bardziej mojemu synowi.

w oclusie denerwujący jest efekt good rays - masakra no i widoczna jest siatka pixeli, na dellu tego nie ma, ale jest gorszy kontrast i kolory



to są dwie różne platformy i z perspektywy powiem, że nie można ich porówywać. w trakcie zabawy, bez oceniania efektów platformy są porównywalne

Cześć



Podrzucam swoje spostrzeżenia na temat tytułowych gogli VR.



Wstępne porównanie Dell Visor w stosunku do Rifta od najistotniejszych kwestii:


  • brak ostrości na krawędziach FOV (ok. 15-20%, mocno zawęża użytkowe FOV)
  • widocznie wyższa rozdzielczość w środku FOV (tu ostrość ok)
  • kontrast, nasycenie barw (LED)
  • brak god rays
  • brak sensorów i wszystko co z nimi związane
  • kontrolery (ergonomia)
  • brak słuchawek
  • mocowanie (miało być wygodniej a jest mniej stabilnie)
  • jakość wykonania/materiałów
  • umordowałem się podczas instalacji (niekompatybilny port USB 3.0)



    Podsumowując to na razie mam mieszane uczucia. Gdyby nie ta ostrość to byłoby ok.